مرسدس بنز در حال کار روی فناوری جدیدی است که میتواند آینده خودروهای برقی را متحول کند. این شرکت در حال آزمایش ترمزهای درون موتوری است که هدف آن کاهش وزن، پیچیدگی و بهبود عملکرد خودروهای الکتریکی است. این فناوری میتواند جایگزین دیسکهای ترمز سنتی شود که در حال حاضر در هاب چرخها قرار دارند.
مزایای ترمزهای درون موتوری
مرسدس اعلام کرده است که این فناوری علاوه بر کاهش وزن و پیچیدگی، مزایای دیگری نیز دارد. از جمله این مزایا میتوان به کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری، بهبود آیرودینامیک خودرو و کاهش ذرات گرد و غبار ترمز اشاره کرد. کاهش ذرات گرد و غبار ترمز بهویژه برای رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 7 اهمیت زیادی دارد.کریستوف شیلداویر، مهندس ارشد پروژه ترمزهای درون موتوری، توضیح میدهد:
«حتی با وجود سیستم بازیابی انرژی در خودروهای برقی، همچنان به ترمزهای اصطکاکی نیاز داریم. حدود 98 درصد از ترمزگیری در خودروهای برقی ما کمتر از 0.3G است، اما برای ترمزگیریهای شدیدتر، همچنان به ترمزهای فیزیکی نیاز داریم.»
طراحی جدید ترمزها
سیستم جدید مرسدس شامل یک ترمز دیسکی کوچکتر است که در داخل موتور الکتریکی ادغام شده است. این طراحی به گونهای است که لنت ترمز بهطور کامل دیسک چرخان را پوشش میدهد، برخلاف ترمزهای دیسکی معمولی که تنها بخشی از دیسک را درگیر میکنند. مرسدس ادعا میکند که این طراحی جدید باعث کاهش سایش، جلوگیری از زنگزدگی و کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری میشود.شیلداویر در ادامه میگوید:
«یک ترمز دیسکی معمولی حدود 22 کیلوگرم وزن دارد. با حذف این وزن از خودرو، میتوانیم حدود 40 درصد از جرم فنر نشده را کاهش دهیم. این کاهش وزن باعث بهبود راحتی رانندگی و عملکرد سیستم تعلیق میشود. همچنین، چرخهای سبکتر به معنای شتابگیری سریعتر خودرو است.»
کاهش گرد و غبار ترمز
یکی از چالشهای ترمزهای سنتی، تولید گرد و غبار ترمز است. در سیستم جدید مرسدس، گرد و غبار تولید شده در یک محفظه ذخیره میشود که برای نگهداری این ذرات در طول عمر خودرو طراحی شده است. شیلداویر توضیح میدهد که عمر مفید این سیستم حدود 300,000 کیلومتر یا 15 سال است. این مدت زمان معمولاً بیشتر از دورهای است که اکثر افراد خودروهای خود را نگه میدارند.
چالشهای پیش رو
اگرچه این فناوری نویدبخش است، اما هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد و مرسدس اعلام کرده است که به این زودیها در خودروهای تولیدی استفاده نخواهد شد. یکی از چالشهای پیش رو، طراحی سیستمی است که در صورت نیاز به تعمیر یا تخلیه محفظه گرد و غبار، فرآیند سرویسدهی را آسان کند. شیلداویر میگوید:
«ما در تلاش هستیم تا طراحی این سیستم به گونهای باشد که نیاز به سرویسدهی خودرو به حداقل برسد.»
نگاه به آینده
این پروژه نشاندهنده دیدگاه بلندمدت مهندسان مرسدس بنز برای آینده خودروهای برقی است. اگرچه هنوز راه زیادی تا عرضه این فناوری باقی مانده است، اما میتوان انتظار داشت که این نوآوریها تأثیر قابلتوجهی بر صنعت خودرو داشته باشند.
منابع:
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/tech/mercedes-in-motor-brakes/
مدیر فروشگاه، ورود محتوا