سنسور دمای مایع خنک‌کننده

سنسور دمای مایع خنک‌کننده

حسگر دمای مایع خنک‌کننده (CTS)، سنسوری الکترونیکی است که دمای دقیق مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور) موتور را اندازه‌گیری می‌کند و این داده را به واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) ارسال می‌نماید. ECU با این اطلاعات، وظایف زیر را بهینه انجام می‌دهد:

  • تنظیم مقدار پاشش سوخت،
  • زمان جرقه‌زنی،
  • عملکرد فن خنک‌کننده رادیاتور،
  • نمایش دمای موتور روی صفحه آمپر داشبورد.

تاریخچه

  • در خودروهای کاربراتوری قدیمی از حسگرهای ساده‌تر یا نمایشگرهای مکانیکی استفاده می‌شد.
  • با ورود سیستم‌های انژکتوری و ECU از دهه ۱۹۸۰ به بعد، سنسورهای دقیق‌تر و الکترونیکی خنک‌کننده عمومیت پیدا کردند.

انواع حسگر دمای مایع خنک‌کننده

  1. NTC Thermistor: پرکاربردترین نوع؛ مقاومت آن با افزایش دما کاهش پیدا می‌کند.
  2. PTC Thermistor: کمیاب‌تر؛ مقاومت با افزایش دما زیاد می‌شود.

محل نصب حسگر دمای مایع خنک‌کننده

  • غالباً روی بدنه سیلندر یا سرسیلندر و در محل تماس با مسیر جریان آب قرار دارد.
  • بعضی خودروها بیش از یک سنسور دارند: یک سنسور برای ECU و یک سنسور جداگانه برای نشانگر داشبورد.

جنس و ساختار

  • بدنه معمولاً فلزی (برنج/آلومینیوم)
  • قسمت سنجش دما: مقاومت حرارتی حساس (ترمیستور)، پایه‌های اتصال الکتریکی و واشر آب‌بندی.

قطعات مرتبط

  • ECU موتور
  • فن خنک‌کن رادیاتور
  • ترموستات
  • نشانگر دمای آب روی داشبورد
  • سیم‌کشی و کانکتور سنسور

علائم خرابی حسگر دمای مایع خنک‌کننده

  1. روشن‌شدن چراغ چک موتور
  2. نمایش غلط دمای آب موتور روی آمپر (دمای بیش از حد یا خیلی کم)
  3. روشن نشدن به موقع فن رادیاتور و داغ کردن موتور
  4. کاهش قدرت یا بد کار کردن موتور (به‌ویژه وقتی گرم است)
  5. سخت روشن شدن خودرو در هوای سرد
  6. افزایش مصرف سوخت (ECU فرض می‌کند موتور سرد است)

عوامل خرابی حسگر CTS

  • نفوذ آب یا ضد یخ به بخش الکتریکی سنسور
  • ضربه و آسیب فیزیکی
  • اتصالی یا قطعی سیم‌کشی
  • رسوب و جرم‌گرفتگی محل نصب سنسور

عمر مفید حسگر دمای آب

  • معمولاً ۸۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر، اما بسته به شرایط نگهداری و کیفیت ضدیخ ممکن است کمتر یا بیشتر هم باشد.

نکات نگهداری و تعمیر

  1. استفاده از ضد یخ با کیفیت و تعویض منظم آن.
  2. کنترل نشتی‌های سیستم خنک‌کننده و رسوب‌زدایی دوره‌ای.
  3. چک کردن سلامت سیم‌کشی و کانکتور سنسور.
  4. تمیز نگه داشتن محل تماس سنسور با آب.

آیا سنسور دمای آب قابل تعمیر است؟

  • عملاً فقط تمیزکاری و کنترل سیم‌کشی یا سوکت سنسور ممکن است.
  • اگر خود سنسور خراب شود یا نشانگر اشتباه بدهد، نیاز به تعویض دارد.

روش تعویض حسگر دمای مایع خنک‌کننده

  1. صبر کنید موتور سرد شود.
  2. کابل منفی باتری را جدا کنید (برای ایمنی).
  3. سیم یا سوکت سنسور را جدا کنید.
  4. سنسور را با آچار باز کنید و سنسور جدید را جایگزین نمایید.
  5. مطمئن شوید محل نصب تمیز و بدون نشتی است.
  6. ضد یخ و آب را در صورت نیاز کامل کنید.
  7. سوکت را نصب و موتور را راه‌اندازی کنید و چک کنید نشتی وجود ندارد.
  8. با دیاگ خطاها را پاک کنید و عملکرد فن و آمپر آب را چک نمایید.

جمع‌بندی

سنسور دمای مایع خنک‌کننده، یکی از قطعات حیاتی برای جلوگیری از داغ شدن و آسیب موتور بوده و باید در دوره‌های منظم، بررسی و در صورت مشاهده علائم خرابی، سریعاً تعویض شود.